понеделник, 20 юли 2009 г.

Предизвикателството да бъдеш Freelancer

Да бъдеш Freelancer : част 1 – Желанието да започнеш



Преди време се натъкнах на страница в Wikipedia, свързана с термина freelancer.Ето цитат от тази страница :

Терминът freelancer е използван първо от Sir Walter Scott (1771–1832) в неговия добре познат исторически роман Ivanhoe,за да опише „средновековен користен войн” .

Също според Wikipedia :

Користен е човек,който играе роля във въоръжен конфликт ,но не е в партия,свързана с конфликта и е мотивиран да участва основно от враждебност и стремеж за лични облаги.В действителност в замяна на участието му,му е обещана материална компенсация или заплащане.

Ако се замислиш над това какво е основното разбиране за freelancing,то значи не се е променило твърде много.Разбира се хората,които се занимават с това или хората ползвали техните услуги може да имат различна гледна точка/правилната,ако питате мен/.Но все още има много погрешни схващания относно какво точно е Freelancing.

Става една година откакто работя като Freelance Web Designer,основно с тази статия искам да споделя моите преживявания,но също и да разбия някои митове за Freelancing.Надявам се тази статия да промени мнението на много хора.


Желанието да започнеш

„Фрийлансингът е опасен! Ами ако не открия никакви проекти?”

Разбира се това не е нещо,с което да се захванеш без да вземеш предпазни мерки,особено ако си податлив на стреса.За начинаещият тези мерки са свързани с няколко месеца „работа в страни” с добрите и лошите.Също означава и да си заделиш някои лев за черни дни,но това са редки случаи.

В същото време винаги съм си мислел,че в живота все някога трябва да поемаме рискове.Помисли си за всички онези истории за успехи,които наскоро си чул.Тези хора са поели риск/или може би и повече/ и са успели.Спомни си за Steve Jobs.И лично според мен рискът да изпуснеш добра възможност е много по-голям от риска да загубиш.

„Фрийлансингът е да си бадеш сам шеф.Колко яко,нали!?”

Много е хубаво нали,но не си помисляйте и за минута,че е лесно.Това,което повечето хора не знаят е,че един фрийлансър работи два пъти повече от един обикновен работник.Ако не сте съгласни с мен,защото всеки ден си скъсвате гъза от работа,тогава заслужавате уважението ми.Но наистина,според мен трябва да поискате повишение.От друга страна,ако сте като 75% от работещите,то най-вероятно работите 50% от тези 8 часа,за които се оплаквате.Айде стига...,и аз съм бил така!

И друго нещо – добрият фрийлансър винаги се опитва да подобри уменията си,за да бъде по-добър,по-бърз и по-силен 
Разбира се и той винаги търси начини да работи по-малко и да печели повече.Той трябва да е упорит!


„Toй е фрийлансър и прави купища пари!” или „Той е фрийлансър едва ли прави кой знае колко пари! ”

За да работиш като фрийлансър трябва да свикнеш да се справяш с върховете и паденията.Много рядко горните две твърдения се оказват верни.И ако са верни,то в повечето случаи няма нищо общо с това,че си фрийлансър или не.Всичко е свързано е с идеята,убежденията,с това да мислиш извън установените граници или с това,че си мързелив,независим или мислещ неперспективно.

Но със сигурност мога да кажа/от моя собствен опит/,че всеки месец изкарвам два пъти повече пари,от колкто на предната ми работа.Но това,разбира се не ме прави богат позьор!Фрийлансингът означава още и опит,нещо което доста хора не разбират/или на което не обръщат внимание/,когато започват да се занимават с това.Но повече за фрийлансингът в следващата ми статия.

Очаквайте Да бъдеш Freelancer :част 2 – Очакванията на клиента